Eh betul ker ikut saya ni?

Apr 12, 2008

Jom Masak : Pizza Tak Reti

Wkeends lepas aku buat piza..
Ni mak aku yg suruh ni..
yer la aku duk masak yg manis2..dia lak tak leh mkn banyak..
suurh aku masak yg pedas2 mcm pizza, pai itu semua..
so aku pun buat la..
walhal haram tak reti satu pun nak buat..
yg paling malas nak menguli2 ni semua..
penat beb!
tp mcm biasa..pizza ku habis dimakan...semua org leh makan..
tak ada apa2 effect kesan dr pizza tu semua..
sedap tak sedap tu belakang kira..janji leh makan dan habis...ngeh ngeh ngeh
so resipi ni aku amik de semua blog/fp makanan yg aku jumpa...
yg penting bhn doh tu..kalau lembik habis la..
toping tu sendiri punya suka..
so sesuai la aku namakan sebagai pizza tak reti...:)

Bahan-bahan doh
500 gm tepung roti
sedikit garam
10 gm yis
250ml air
sedikit minyak (minyak zaitun lagi ok)

bahan-bahan toping
Sosej
sayur campur
parmesan cheese
cheddar cheese
sos cili/tomato puri
(dan bahan2 lain yang difikirkan sesuai)

Cara buat:
Gaul semua bahan doh..dan uli jd leper...
pastu letak sos cili/tomato puri tu..
kemudian letak bahan2 toping mcm sosej,sayu campur dan akhir sekali keju..
dan bakar dalam 15-20 minit

siap!





ini la rupa pizza yg aku buat hr tu..
x menarik la sangat...
tp ok la utk 1st time...
:)

pastu kan..
it menu petang dan merangkap malam
pagi tu aku perkena laksa goreng...yg ni mmg dah terer la masak..hehe



pastu ptg semalam perkena cucur goreng jagung..ni mmg fav aku..
resipi? tak yah la...
aku nak tempek gambo saja...
:)



selamat masak...!

2 comments:

-LaDy rAzOr- said...

kak palin....
awat byk menu masakan nie....
wat keliuq ja....
x leh tgk time bulan posa nie...
bahaya...
hahhahaaa....

MsCinderella said...

nak buat gena...suka masak dan makan...hehe
tak pa..nnt bulan posa kak lin post gambaq lain la....gambaq buah kurma....ok tak?