Eh betul ker ikut saya ni?

Aug 9, 2010

Jika itu takdirnya....ayah...

sambungan.................

aku ambik masa lagi untuk tulis n3 kali ini. dan aku masih tak percaya yg aku akan menulis n3 sebegini pada tahun ini..tidak kali ini......ohh hati..hanya airmata pengubat kerinduanku, hanya airmata menemaniku...hanya airmata kekuatanku..hanya airmata luahan perasaanku....


hari ini 9 Ogos 2010 genap 2 bulan pemergian arwah ayah aku...masih belum aku dapat menerima takdir ini walau ayah sudah lama menderita sakit..tp sakit ayah, ayah masih boleh bekerja..mencari duit hanya duduk dikerusi rodanya..hanya berpandukan dengan panggilan telefon ayah masih mencari rezseki..ayah juga masih mempunyai pengaruh dlm politik dia..ayah masih tetap sorang ayah dan seorang suami...

setelah pemergian mak...aku lihat ayah cuba bertahan..bertahan menahan airmata dia...cuba menjadi kuat..dan cuba menhjalani kehidupan dia sebagai seorang ayah,suami dan juga seorang lelaki.ayah cuba bertahan...cuma kadang2 air mata ayah jatuh jugak apabila berbicara tentang mak. ayah memuji mak...menyanjungi mak..ayah rindukan mak..tp ayah cuba bertahan...ayah redha...ayah selalu kata Allah lebih sayangkan mak...mak terlalu baik sebagai seorang manusia..seorang hamba allah dan juga sebagai seorang isteri. ayah ceritakan semua perihal wasiat mereka,semua cerita yg ayah dan mak hanya berkongsi berdua...ayah ceritakan pada kami semua...

selepas mak meninggal aku cuti selama seminggu dikampung..utk meneman ayah..utk berkongsi kesedihan dengan keluargaku..dan pemergianku di shanghai juga tidak disambung..aku tak kisah..aku masih ingat yg kak aku tak mengizinkan aku pergi sbb takut apa2 terjadi pada ayah..aku pasrah..dr malam pertama mak pergi aku tidur sebelah ayah, aku perlu jaga kencing ayah..aku perlu bangun utk bantu ayah..sama seperti apa yg mak buat dulu..kadang2 dlm satu pagi tu ayah akan kejut 4-5 kali utk buang air kecil (kdg2 tak paham knp kurang minum tp kerap sgt buang air kecil)..lelap ke tak tidur tu jgn cakap la..mmg akan sambung tidur lagi siangnyer..nasib baik la aku jenis tak tidur mati...ayah kejut aku terus bangun...dan tak lupa jugak kakak aku dan anak dia meneman gak ayah tidur dibawah,kami buat sbb nak bagi ramai dlm bilik ayah, tak nak ayah sunyi sangat. dan ayah akan bangun utk sembahyang subuh..rutin ayah waktu mak masih ada..kul 9 pagi baru keluar dr bilik..dan lepas subuh tu mak akan buka tv utk ayah dengar apa yg dia leh dengar...ekon tutup...kipas bunyi..ayah akan stay dlm bilik dlm kul 9 pastu makan ubat, sarapan,baca suratkhabar, baca buku, telefon org itu org ini, lunch, mkn ubat,solat zohor pastu masuk balik bilik.kul 6 ayah keluar balik dr bilik, solat zohor..pastu rehat sat..solat maghrib..tgk berita...layan oprg kalau dtg pastu solat isyak..pastu masuk bilik balik..itu rutin ayah bila mak ada. bila mak tak ada, rutin ayah berubah....kadang2 makan tengahari lewat..lepas solat baru masuk bilik dan aku pun terpaksa jugak lewat makan sbb nak teman ayah...semua ni kami buat nak bagi ayah tak rasa sunyi...ayah bukan mcm org lain yg boleh berjalan ke sana sini..ayah hanya mampu bergerak dr bilik ke ruang tamu dan sebaliknya...dunia ayah terlalu kecil bila dia sakit sbb tu kami berusaha sebaik mungkin utk tidak bg ayah sunyi....sebab tu jugak maklang aku (adik ayah yg hanya duk di depan rumah selalu datang waktu siang..dan sebelah malam dia dtg dgn makngah dan pakngah (adik ayah sowang lagi) selepas balik dr masjid..sembang la apa2 saja yg leh disembang...kesian ayah..aku sungguh kesian...kami lak anak2 tak berapa nak rapat dgn ayah kalau bab bercerita..luah perasaan ni semua..lebih pada mak..tp kami cuba gak...kami betul2 cuba...ayah juga jarang aku tgk berlawak dgn cucu dia...anak sedara aku faris..kalau dulu mak ada selalu jd bahan lawak ayah..main tunjuk tumbuk, ganggu ayah sembahyang dgn duk atas sejadah...aku tgk ayah jarang dah nak buat semua tu...faris pun mcm tau ayah sedang bersedih....

dan seminggu aku dapat menjaga ayah...makan minum dia..kencing dia..tidur sebelah dia...itu saja la yg aku rasa ayah sedar aku berada disamping dia...pastu aku balik ke kl semula..kerja mcm biasa...tp hati menderita kesedihan...aku cuba menelefon ayah setiap hari bertanyakan khabar dia..tanya pasla cucu ayah yg semapt bagi kegembiraan mak dan ayah selama dua tahun..dan aku dpt tau gak maklang dan makngah pakngah selalu datang melawat ayah....aku rasa sedikit lega..dan hampir setiap minggu aku akan balik kampung..mmg ditakdirkan aku akan balik...so aku balik walau letih dan hati sedih...tp demi ayah aku balik jugak..

selepas tu aku balik pulak ke perlis waktu cuti wesak day..abg aku pun balik semua dgn keluarga dia sbb time tu cuti sekolah..aku balik 6 june 2010 selepas aku habis kerja di putrajaya..dan sebelum tu aku balik ke kl 30hb..aku masih ingat kul 6 pg aku dpt sms dr abg yg ayah masuk hospital..ayah penat dan pg tu abg aku bw ayah ke hospital dan dia dimasukkan ke wad.aku rasa mcm nak balik saja ke perlis tp abg kata ayah tak apa2 sangat cuma penat skit..dan aku berbelah bagi sbb aku dah janji komitmen aku dgn boss kat opis utk kerja pada 5 june tu...so sejak tu hari2 aku call kampung tanya perihal ayah..aku risau..hanya mampu berdoa dan aku terus mohon cuti minggu depan tu...aku balik ke kampung 6 june..abg aku kat kl ni dah balik awal...depa semua bergilir2 jaga ayah...ya allah penatnya menjaga org sakit...dan waktu tu kami tu tau beban mak menjaga ayah..beban mak mengangkat ayah sampai bagi kesan bg perut dia..abg aku yg badan agak besar pun leh rasa kesakitan apatah kudrat tua mak...dan aku sampai terus ke hospital 6 hb tu...ayah meraung..itu saja yg ayah selalu buat bila masuk ke hospital..meraung bising sampai satu wad leh dengar...kadnag2 bg gak kesan pada kami..kadang2 malu..tp nasib baik di hospital..sapa la nak marah kalau meraung kesakitan kan?aku jaga ayah ikut shift pagi...petang..pada 7hb...8hb...ayah sedar dgn tak sedar org2 disekeliling dia...kadang kami semua kena bg ayah duduk berdiri skit bg dia sedar sapa disekeliling dia...pastu ayah tak larat...ayah nak kena tidur balik..pastu dia meraung...dan 8hb tu...aku jaga shift petang dgn abg sulung aku dan alia anak sedara aku..ayah meraung lagi...sempat gak kami berlawak suruh dia bg sihat..tidur...nnt sihat leh tgk bola piala dunia..kadang2 ayah sedar..ayah kadang sedar kalau kami skit terkasar angkat fia..ayah kadang2 tegur...bagi kami itu lawak ayah..yasin kursi semua dibaca ke telinga ayah tp ayah masih meraung...ayah pada awal minggu di hospitla selalu sebut nama arwah mak pastu dia sedar balik kenapa dia masih mak sbb dia tau mak dah tak ada..tp sedar dia hanya sekejap saja..nama mak masih lagi disebut...dan hari2 akhir ayah di hospital ayah sebut nama mak dan dia tak heran dah..dia sebut nak balik..dia nak balik gak rumah...dan selepas berkira dgn doktor..doktor bg ayah balik 8hb tu petang..aku settlekan apa yg patut..ambik ubat ayah punya la banyak..dan ayah balik dlm kul 6.30 lebih sampai di rumah dalam kul 7 malam...ayah tak sedar...ayah tertidur dikerusi roda dia dgn mulut skit terbuka...kami sangkakan ayah letih sbb tak cukup tidur..ayah tak bercakap sepatah pun...masih tidur...


dan malam tu kami semua berkumpul dirumah...tgk ayah..ayah masih tidur..aku sempat gak bagi ayah makan skit dan ayah nampak leh telan makanan skit...dan pastu abg aku berkira2 nak bawa masuk ayah dalam bilik utk tidur..sbb ayah tak sedar agak susah kalau seorang nak bawa..dan mlm tu aku masih ingat abg aku yg sulung keluar utk beli makanan dan malam agak lewat abg aku yg nombor dia ambik inisiatif cukur jambang ayah...aku tgk ayah senyap dan masih tidur...dan ayah dimasukkan ke bilik..ditidurkan..tidur lak mengiring atau terlentang sbb kami dgr nafas ayah agak kuat...abg aku no 2 call sepupu kami yg di penang kerja sbg jururawat tanya mcm mana nak buat bg nafas ayah kurang bunyi..dia suurh tidur terlentang..abg aku bg ayah tidur terlentang..dan abg aku gak buang gigi palsu ayah..abg aku kata ayah mcm tak mau bg buang..akhirnya buang gak...nak bg ayah selesa...dan ayah pun tidur...dan aku tidur disebelah ayah...aku hanya mendergar bunyi nafas ayah..itu saja yg aku baut utk pikir ayah masih bernyawa..aku pegang bahu ayah utk bg ayah tahu yg aku disebelah ayah...aku pegang ayah lagi...

dlm 2.30 pagi abg aku no 2 masuk bilik nak tgk keadaan ayah...dia pegang..kata ayah peluk sejuk..dia check gula ayah..gula ayah turun lagi...dia telefon hospital..hospital suruh bg gula skit kat ayah...aku pun bagi..ayah leh telan air gula tu skit..abg cek lagi gula ayah..gula ayah masih menurun..abg risau..dia kata nak bawa ayah p hospital..dia call ambulans..ayah perlu masuk wad balik..dan aku kejut abg, kakak aku..call maklang.,maksu dan makngah bgtau ayah nak masuk hospital..aku ke laur rumah...abg call kwn dia suruh tunggu laur standby ambulan..aku tak dpt call maklang so aku ke rumah dia..nasib baik ada sepupu aku yg br balik dr mana tah...aku masih diluar..ayah dipangku abg..dan aku tgk kak sedang ambik nadi ayah..kami semua anak2 disamping ayah..bila kak nak ambik nadi ayah tu..aku diluar bilik tp aku mengadap ayah..aku didepan ayah..bila kak nak ambik nadi aku nampak ayah mcm kena tarik..dia tarik senafas dan terus senyap..aku kelaur balik rumah..aku tunggu ambulans..aku tgk ayah senyap..abg aku mcm dah tau ayah dah tak ada..aku rasa jantung ayah..aku cuba rasa nadi ayah..tp tak ada..abg aku kata kat aku..dah la lin..ayah dah tak ada..dan waktu ambulan dah sampai..dia pun ambik nadi ayah..dua kali..aku namapk hanya garisan datar saja..tp aku tak percaya ayah dah pergi..aku suruh dia buat CPR kat ayah..dia senyap tak terkata..cuma abg aku suruh aku sabar jgn bg aku nangis sbb aku asma...dan ayah mmg dah pergi jam 3.30 pagi dgn semua anak2 disamping dia...

ayahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

semua ahli kelaurga tau...aku call kawan2 dia..aku sms kawan2 awal pagi tu..apa lagi aku nak buat..nangis nangis nangis!dan aku sedar..pemergian arwah mak 33 hari sebelum tu sebenarnya menolong kami semua menguruskan kematian..semua dah tahu apa yg perlu dibuat..semua dah tahu tempat mana nak dimandikan ayah..arwah mak masih lagi menolong kami semua walaupun dia dah pergi....

arwah ayah rancang dikebumikan dlm kul 11 tp sbb tahu semua anak2 sedara dia di KL dan Ipoh nak balik jadi ayah dikebumikan selepas zohor..alhamdullilah semua sempat balik kecuali menantu PHD dia yg tak balik..ntah apa alasan bodoh dia bagi...bapak mertua kau meninggal tau..bukan org lain..yg lain duk KL pun sempat balik ko knp tak balik..dan saat itu aku isytihar perang kat dia..dan aku rasa mcm malas nak jawap soalan dr org lain knp dia tak balik..argh aku nak pikir ayah aku saja...

tempat terakhir ayah sama dgn tenpat arwah mak utk dikunjung...tempat mandi pun sama...cuma tempat utk dikapankan ayah dibahagian depan..aku dan keluarga dpt lagi pengalaman mandi dan kapankan org meninggal..mmg benar arwah mak menolong..terima kasih mak...sewaktu ayah meninggal tu aku dah cakap kat abg nak ayah dikebumikan sebelah arwah mak tp tengahari tu dpt tau tak ada tempat sebelah mak, sebelah mak dah ada kubur lain jadi ayah dikebumikan di sebelah jalan ke kubur tu...ayah selamat dikebumikan jam 2.30 ptg...

dan mlm tu..kami semua dpt tau ayah dikebumikan sebelah tiang lampu dikawasan perkuburan yang ayah usaha sendiri pasang dan bayar awal thn ni..dan mlm kubur ayah disenari lampu yg ayah pasang..seolah ayah tahu dia akan pergi thn ni....

ya allah...aku masih tak dpt terima kenyataan ini..dua2 meninggalkan kami hanpir serentak..walau ayah sakit lama tp aku masih yakin yg ayah masih boleh sihat...tp allah lebih sayangkan ayah...

ayah pergi 33 hari selepas mak pergi...menamatkan 43 tahun hidup bersama dimuka bumi..
Ya Allah..bahagiakanlah mereka disana...lapangkankah mereka disana..temukanlah mereka disana...

jika aku boleh undur masa....06052010 09062010









7 comments:

dilaOHdila said...

ceq...
sedeh pulak ceq dok baca nukilan hang kali ni. ceq paham......
kalau ceq ditempat hang pun begini lah rasanya. nak masuk ramadhan dan lepeh tu syawal adalah suatu perkara yang di lalui dengan penuh airmata kerana kita kaih pada mak dan abah. mesti semua dok rindu ketika ini. SABAq lah MOD CHIN. Rintangan dan dugaan itu harus di lalui. Camana jalan sekali pun harus di redah. Berkat kekuatan yang bakal menemani diri kita. Selamat menyambut bulan Ramadhan MOD CHIN.....

zino said...

salam takziah dari kami
al fatihah...

absy said...

salam.

byk2 bersabar ek kak

semoga roh mereka ditempatkan bersama orang2 yg beriman & dicucuri rahmat

dira Gmj said...

ya Allah..sedihnya cte sis ni..hurmm

cHoMeL'z said...

Salam cin.

Takziah yer cin... Sabar banyak-banyak.. sedey sgt.. Sabar n bnyak bersabar yer... huhuhu... take care.... cin msih keje kt putrajaya ker?? Cin jgn sedey-sedey sgt nnt cin yg sakit..

ASyraff Ryu said...

Bersabarlah dan selalulah sedekahkan al_fatihah

MsCinderella said...

Dila,zino,absy,dira,chomel and asyraff : thanks yer for thought....really appreciate it :)
sampai sekarang hati masih lagi sedih :(