Eh betul ker ikut saya ni?

Jul 26, 2008

Musim buah kembali lagi....



Buah Dokong



Buah Rambutan


Buah Manggis dan Petai


Buah Kerkup

Alhamdullilah...berkat kesabaran ayah dan mak aku dalam 10 thn lebih ni hampir tiap2 tahun dapat la merasa buah-an tempatan sendiri yg dipetik dr belakang rumah. Banyak gak buah2 yg ada, aku tak sempat nak ambik gambaq...ptg tu tgk ada org kutip buah, ptg esok balik lak tgk tinggal separuh. Rezeki jiran2 dan sedara yg terdekat. 2 thn lepas abg ipar dgn kak aku buat jual buah rambutan...ratus ikat la jugak dpt tu. Thn ni buat 'jual' kat perut sendiri..hehe
Dan baru saja tadi abg dan family dia balik dr KL dan sempat la depa bawa balik semua buah-an tu...(mujur tak sempat kirim bubuh dlm kotak dlm bas) Merasa la jugak mak dan ayah aku makan pulut dgn durian dgn cucu2 depa...walau depa tak reti nak makan pulut..tp aku tgk hentam saja depa mkn pulut tu...
Dulu teringat kalau musim buah-an, aku dgn family sedara semua makan nasi kat dangau kat Kampung Kebun, Arau milik mak aku. Best jugak mkn sana.Dgn ada sungai kat belakang tu,pakat semua bawa makanan skit dan makan semua sekali dgn duk petik buah. Panjat pokok mmg selalu la...yg dok KL, semua pakat balik kampung sbb tau musim buah dah sampai. Aku syukur ada mak dan ayah yg berfikiran jauh ni...mmg hasil pada tanaman ni mmg menguntungkan. Aku saja yg kurang berminat.Kalau bab cucuk tanam ni, aku lebih suka tanam sayur saja. Tp kalau mintak petik buah aku tak kisah la...tp memandangkan aku dah semakin tua, ayah dan mak pun semakin uzur maka anak2 la yg akan ambik alih, so aku kena belajar skit2 bab tanaman ni..ulam-ulaman semua yg ada kat rumah.Skrg ni mak ada, mak yg urus semua, nnt dah tiada............
Sekarang ni dangau tu dah tak ada, tanah mak aku pun diambik kerajaan sbb nak buat tadahan utk elak banjir di Arau.Ayah lak di kerusi roda, mungkin payah skit nak makan2 lagi kat Dangau...kenangan yg abadi...:)





Dan ini bukan buah..tp aku kumpul magnet peti ais @ fridge magnet. Updated 27 Julai 2008. Aku kena ambik gambaq nnt leh tau mana yg hilang. Dan leh pesan kat bibik aku kalau ada yg patah jgn rajin p lak buang kat tong sampah, leh prepare lagi kalau ada yg pecah. Tadi pun anak sedara aku bg pecah kepala kaple Vietnam tu..aku gamkan balik.Harap2 pas ni riwayat kaple tu berpanjangan...huhu
Kalau ada member2 yg selalu p overc yg sudi belikan FM utk aku..sila la..sila la...aku amat berharap leh kumpul koleksi ni..jgn bimbang, aku tak akan order dgn ayaq liuq ada bayaran la leh kasi....kalau bagi free pun aku lagi sukaaaaaaaaaaaaa....hehe

12 comments:

absy said...

wah macam nampak FM dari Korea ajer? =P

amybarakbah said...

cantik lah hat piano tuh.. beli mana???

Faizah said...

nak buah kerkup! nak FM satu! hehehe :D

MsCinderella said...

BG~special dr korea tu....hehe

kak maid~beli kat wmc..lupa lak nama org tu..kalau tak silap hazdi

ayu~mai la rumah...insyallah ada lagi ni...nak FM nnt tunggu bg penuh fridge tu baru leh bagi...hehe

MsCinderella said...
This comment has been removed by the author.
absy said...

FM dr korea tu paling comei (^_^)

MsCinderella said...

BG~org yg bg tu pun comei gak :P

absy said...

sape yg bg tu comei...nak berkenalan dgn dier leh ngorat dier..slurppppp..

MsCinderella said...

BG~dia tak mau dingorat dan mengorat..inesen gituw..:P

absy said...

ala...kenalkan ler kt kite org tu...mana tau leh aummm² =(

aikasayang said...

kak cin...fm dari oz dah ada?

MsCinderella said...

aika, dah ada FM dr aussie...kenapa nak exchange ker?