Eh betul ker ikut saya ni?

Jan 27, 2008

Jom Masak : Apam Balik

Kalau aku p Pasar malam, ni antara menu yang aku selalu beli...tak kira kecik atau besaq..so aku try buat masakan ni ptg kemarin.Senang saja...guna pan tak melekat tu..tak payah beli acuan dia (kalau nak buat busines ok la nak beli)..setakat ni menjadi la...leh dimakan..dan seperti biasa habis...tp mak ayah aku tak brapa suka sbb manis..so nnt kalau nak buat..mungkin tak payah bubuh gula tu semua sbb jagung krim tu dah manis dah. Aku ambik resipi dr semua FP yg kat sebelah ni...baca dan tengok mana yang senang.tp resipi ni aku ambik dari FP Maklang...gambar kureng skit...ntah la..tangan aku ni bergetar lagi kot waktu pegang kamera...eeeeeeeeeeeee x suker nyer...

btw, petang ni projek nak buat pau kaya lak...hehe





Bahan-bahan:
2 cawan tepung naik sendiri } diayak
1/4 cawan gula
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1 1/2 cawan susu segar (ganti dgn air biasa pun boleh tapi kureng skit lah rasanya nanti)
1/2 sudu kecil baking powder
1 cawan kacang tanah yg telah digoreng } dimesin - untuk ditabur
1 tin jagung krim - untuk ditabur
1 cawan gula - untuk ditabur
sedikit mentega


Cara membuat:
Pukul gula bersama telur hingga kembang, masukkan soda bikarbonat, susu segar, baking powder dan pewarna kuning.
Pukul lagi hingga sebati. Masukkan tepung dan kacau supaya ianya tidak bergentel.
Panaskan pan 'non stik' tanpa menggunakan sebarang minyak, ambil satu senduk atau dua (bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan.
Tutup pan sebentar (ambil ler tutup periuk yg sesuai utk pan tu klu pan tak ada penutup). Apabila setengah masak, taburkan bahan taburan tadi dan secubit mentega.
Tutup sekejap, bila masak bolehlah diangkat dan dilipat

kredit: FP Maklang

3 comments:

Sastri said...

waaa... leh buat sendiri ek... fox tak penah lagik try... cam senang je.. senang ke?

MsCin said...

senang saja Fox....mcm masak penkek semua tu...cuma guna pan tak melekat tu saja...inti dia kena letak jagung,kacang tanah,gula dan majerin..so rasa mcm apam balik kat pasar malam..cuba Fox jgn tak cuba...hehe

MsCinderella said...

test..test...

awat tak nampak gambaq lak ni